UnBox – לפרוץ את קופסת המחקר

אוניברסיטת בר-אילן מאמינה בחוקריה המצוינים וביכולותיהם לייצר פתרונות לבעיות הסבוכות העומדות לפני האנושות. כדי להניע תהליך יזמי בקמפוס, הקימה האוניברסיטה את מרכז היזמות UnBox, שמציע לחוקרים תכנית הכשרה ליזמות שיטתית ומימון ראשוני לפיתוח המיזם, לצד זאת נשארות כל זכויות הקניין הרוחני בידיהם של היזמים

מרכז UnBox הוא מקום מפגש בין-תחומי לחוקרים, מכל 8 הפקולטות שבאוניברסיטה, וליזמים מבחוץ, שמצטרפים לתכנית כדי להקים יחדיו מיזמים פורצי דרך. תכנית העבודה במרכז מבוססת על מתודה שיטתית של פיתוח לקוח, שפותחה בעמק הסיליקון ומיושמת בו בהצלחה רבה.

UnBox הוא מרכז ראשון מסוגו באקדמיה בארץ ובעולם, פרי יוזמתו של נשיא האוניברסיטה פרופ' אריה צבן. המרכז הוקם לאור עקרונות של רב-תחומיות, בין-תחומיות והנחלת תרבות אימפקט, שמאפיינים גם את המכון לננו-טכנולוגיה ולחומרים מתקדמים ומקנים לו את יתרונותיו הייחודיים. 

"הדמיון בין מתודולוגיית פיתוח לקוח לתהליך הניסוי במעבדה הוא היופי והאלגנטיות שבבסיסה של התכנית," אומר אריאל סלע, מנהל UnBox, שמביא עמו ניסיון של עשורים רבים ביזמות, בניהול ובהקמה של סטרטאפים ובהשקעות בישראל ובעמק הסיליקון, בין היתר, בתחומי אלקטרוניקה, תכנה, אינטרנט, תחבורה ואנרגיה. "בתכנית אנו מייסדים מיזמים שיש להם אופק גלובלי ומבקשים לפתור בעיות מהסבוכות ומהמורכבות שהאנושות עומדת לפניהם וזאת מתוך כיסי המצוינות המחקרית שקיימים בכל הפקולטות והמחלקות של האוניברסיטה ובאמצעות יצירת סינרגיה ושיתופי פעולה ביניהם."

סיגל הראל, מנהלת הקהילה של UnBox שבאה מרקע של יזמות חברתית מוסיפה: "כל המיזמים שקמים בבית UnBox שואפים לאימפקט גלובלי חיובי. לצד מיזמים עסקיים שגדלים במרכז, קמים גם מיזמי סושיאל-טק, המחויבים ליצירת אימפקט חברתי-סביבתי. במחזור הראשון של UnBox קמו שני מיזמי סושיאל-טק MuLTI ו-OtherReality ושניהם מביאים פתרונות של ממש לבעיות גדולות ומבטיחים לנסות לשנות לטובה את החברה שלנו."

לניתוב מבטיח של מיזמי המרכז, נבחרו תחומי רוחב שבהם מתרחשות בעשורים האחרונים פריצות דרך ומהפכות, המשנות לחלוטין את המציאות המוכרת והן שמניעות את מרבית הצמיחה הכלכלית. תחומי הרוחב הללו הם: תחבורה-אנרגיה-מטרופולין; בריאות-חקלאות-מזון, וקהילה-ממשל-ומשפט.

"כל יזם חייב לשאול את עצמו," אומר סלע "'מה השתנה בעולם שמכשיר את הפתרון שלי לאימוץ כעת?' בתחילת המאה ה-20 היה זה חשמל, באמצע המאה ה-20 הטרנזיסטור, ובסופה – האינטרנט. היום ובעשורים הבאים העלות השולית האפסית של תובנות מדאטה היא המגמה המשבשת."

תכנית היזמות של UnBox מתפרשת על פני שנה שלמה ומעודדת חוקרים ויזמים לחבור זה לזה בחלל משותף שובר מסגרות והיררכיה. יחד מוצאים הצוותים המתגבשים בעיה, חוקרים את האתגרים, את ההזדמנויות ואת צורכי השוק, ומגבשים את הפתרון שאותו הם יוצאים לחקור מול לקוחות פוטנציאליים בשוק הגלובלי. לעזרת צוות המרכז עומדת רשת ענפה ואיכותית של מנטורים – יזמים סדרתיים, אנג'לים ומשקיעי הון-סיכון – שמלווים את הצוותים המתגבשים משך התכנית.

בעולם היזמות כולו, יותר מ-90 אחוז מהמיזמים בעולם נכשלים, והסיבה הדומיננטית לכישלון היא שאין להם בעיה כואבת וגדולה מספיק לפתור. "כיוון שמיזם בלידתו אינו חברה שמשרתת לקוחות, את היפותזות הפתרון שהוא מציע עליו להעמיד למבחן עוד לפני פיתוח המוצר המוגמר. על היזמים לפנות ללקוחות מייצגים בשוקי היעד ולבדוק שהפתרונות שהם מציעים הם בני-אימוץ מבחינות כלכליות, יישומיות ורגולטוריות. לשם כך, במהלך הקיץ, אנו שולחים את היזמים שלנו לעולם. לתהליך של תיקוף מוצר-לקוח. זהו התהליך הקריטי ביותר בחיי חברת סטארטאפ," מדגיש סלע. "עם תקציב של 25,000$, שמשקיעה אוניברסיטת בר-אילן, ועם כל הכלים לביצוע התהליך ביעילות ובאינטנסיביות, יפריכו היזמים היפותזות שגויות, יאששו אחרות, ויגלו היפותזות חדשות. הם ידעו לכוון למקום הנכון וכבר ייצרו קשרים עם עשרות לקוחות בשוק."

60 חוקרים וחוקרות, דוקטורנטים ועמיתי מחקר השתתפו במחזור הראשון של UnBox, ושמונה מיזמים מבטיחים יצאו לדרך. גם המשתתפים שבסופו של דבר לא הקימו מיזם, רכשו כלים של חשיבה יזמית ויצרו רשת קשרים רחבה עם עמיתים למחקר מתוך האוניברסיטה ועם יזמים מוכשרים הפועלים מחוצה לה.

 

 

 

תאריך עדכון אחרון : 10/10/2019